Negatief denken leidt vaak tot negatieve emoties. Dit is niet wat je wilt. En het is nog de vraag of deze negatieve gedachten wel kloppen met de werkelijkheid. De realiteit is vaak beter dan gedacht. Cognitieve gedragstherapie helpt mensen te leren om te gaan met negatieve gevoelens en gewoontes. Onderzoek heeft overduidelijk uitgewezen dat deze therapievorm succesvol is. Het is dan ook de meest gebruikte behandelmethode voor psychische problemen. Niet alleen voor depressieve klachten maar voor vele andere klachten is deze therapievorm effectief. Een van de belangrijkste principes van cognitieve gedragstherapie is dat negatieve gedachten die invloed hebben op onze gevoelens, bijna altijd denk- en waar-meningsfouten bevatten. Je bent je niet altijd bewust van je eigen -automatische- gedachten. Je beseft je dan ook niet dat je denkwijze grote gevolgen heeft voor hoe je je voet en wat je doet.

Onaangename gevoelens hebben vooral te maken met de manier waarop je tegen situaties aankijkt, het onaangename gevoel word maar zelden rechtstreeks veroorzaakt door de situatie die je moeilijk vind. Deze vorm van negatief denken is te herkennen aan het stellen van onredelijke eisen, denken in  ‘alles of niets’ ;  termen. denken in rampscenario’s, en het niet tevreden zijn met jezelf. Aan de andere kant staat het redelijk denken.  Bij deze vorm van denken sta je open voor verschillende mogelijkheden, je denkt in termen van ‘jammer, maar niet verschrikkelijk’, en je accepteert jezelf onder alle omstandigheden. Als je leert je gedachten te veranderen en redelijk te denken, dan ben je als snel in staat om moeilijke situaties, op andere en betere manieren, te benaderen.

Door het stellen van goede vragen aan jezelf zorg je ervoor dat je het denkspoor doorbreekt wat je gespannen en somber maakt. Daarnaast stimuleer je je brein om te zoeken naar antwoorden op oplossingen voor problemen. Dit kun je bereiken door jezelf vragen te stellen als je negatief denkt en daardoor negatieve gevoelens krijgt.

Als een gedachte waar blijkt te zijn of zelfs als je nog niet kunt weten of ze waar is, kun je je afvragen of het vasthouden aan die gedachte productief is. Bij realistisch lijkende negatieve gedachten kun je jezelf ook een aantal vragen stellen. Dit noem je helpende vragen. Naast helpende vragen gebruikt je in de cognitieve gedragstherapie ook helpende gedachten.

Positieve gedachten stimuleren je tot beter functioneren en helpen je beter met spanningsvolle situaties om te gaan. Het effect is vergelijkbaar met dat van reclameboodschappen die je dagelijks te horen en te zijn krijgt. Ik help je graag met het omzetten van negatieve tot positieve gedachten. Laat me het gerust weten als je vragen hebt.