Mijn kleinzoon van vier zette mij vandaag aan het denken… Hij gaat sinds september naar de basisschool en leert daar van alles. Hij is ook bezig om letters na te schrijven. Als de letter niet goed genoeg is zet hij er een groot kruis door! 

Hij was aan het tekenen en ik zag dat hij een poppetje had getekend. Er stond wel een groot kruis door. Dit betekent dat hij het zelf niet goed genoeg vindt. Ik vond het wel goed, zeker voor een vierjarige. Dus ik dacht, ik vraag even wat hij er zelf niet goed aan vindt. Ons gesprek ging als volgt;

Ik; Joey, wie is dat popje?

Joey; Omaaaaa, dat is geen popje, dat is Sem.

Ik;” Wie is Sem?

Joey; Dat is Sem van mijn klas

Ik; Maar waarom staat er een kruis door? (ik dacht dat hij het niet vond lijken op Sem…)

Joey; Omdat Sem stom is!

Vervolgens vouwt hij het papier dubbel en zegt, zo! Weg ermee! Stomme Sem! Hij loopt vervolgens kordaat naar de prullenbak en gooit het papier erin en roept luidkeels…KLAAR!!! Daarna speelt hij weer vrolijk verder ?

En zo simpel is het eigenlijk ook. Als je iets dwars zit, schrijf het op. Zet er een groot kruis door, vouw het op en gooi het in de ton! Het lucht op. Wij als volwassenen zitten vaak gecompliceerd in elkaar en denken veel te moeilijk over allerlei dingen. We kunnen nog wat leren van een vierjarige volgens mij! 

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar de eerstvolgende keer dat mij iets dwars zit, ga ik in ieder geval een poging wagen, je weet maar nooit!