Een belangrijke motivatie om af te vallen kan zijn dat je meer zelfvertrouwen hebt als je afgevallen bent. Jou te strak geworden spijkerbroek kan weer dicht en je kleding zit prettiger en valt mooier. Doordat je beter in je vel zit, straal je dat ook uit. Je kunt trots zijn op jezelf als je weer een kilo kwijt bent! Stel haalbare doelen als je wilt afvallen. Zo blijft het behapbaar waardoor je gemotiveerd blijft.

Gezond eten, genoeg bewegen, op tijd naar bed, water drinken… het vraagt allemaal een hoop tijd en energie. En misschien ook wel geld. Waarom zou je dat ervoor overhebben?
Denk niet te licht over de invloed die deze gewoontes hebben op hoe je je voelt. Gewoontes als veel groente eten en weinig suiker of bewerkte producten nemen, elke dag naar buiten gaan, een half uur per dag bewegen, voldoende ontspannen en 7-8 uur slapen per nacht zijn een voorwaarde om:

  1. geen somberheid of depressie te ontwikkelen;
  2. je gewicht onder controle te houden;
  3. kwaaltjes als darmklachten, maagpijn en hoofdpijn te voorkomen;
  4. er fris en goed uit te zien;
  5. de klachten te verminderen van aandoeningen als artritis, fibromyalgie en eczeem;
  6. de kans op ziektes als diabetes II en hart- en vaatziekten drastisch te verkleinen;
  7. de kans op het krijgen van diverse vormen van kanker te verkleinen.

Andersom gezegd: als je niet goed voor jezelf zorgt, is de kans groot dat je je futloos, ziek en somber gaat voelen. Dat gaat je nog veel meer tijd, geld en energie kosten dan die gezonde gewoontes. Veel gevolgen van een slechte leefstijl krijg je niet pas later, maar nu meteen. Snacken, op de bank hangen, doorjakkeren en genot of verdoving zoeken, kan vertrouwd zijn en gemakkelijk lijken. Maar dat gemak wordt direct teniet gedaan door het ongemak van moe zijn, suf zijn, pijntjes hebben en er slecht uitzien.

Afvallen doe je niet omdat je een ander cijfer op de weegschaal nodig hebt, maar omdat je het zelf wil en bepaalde dingen wilt doen die je nu niet kan doen. Om af te vallen heb je gezonde (eet en beweeg) gewoontes nodig. Voor elke gezonde keuze word je in veelvoud beloond.

Afvallen vraagt veel van je. Maar zoals je hebt gelezen is het de moeite waard. Probeer voor jezelf op een rijtje te zetten waarom je af wilt vallen en zorg ervoor dat je hier dagelijks mee wordt geconfronteerd zodat je je bewust blijft van de noodzaak van het afvallen. Laat je omgeving weten dat je aan het afvallen bent zodat ze je kunnen steunen. Lees veel over afvallen zodat je weet wat je wel en niet moet doen! Laat je niet in verwarring brengen door de tegenstrijdige berichten. Je gezonde verstand weet heus wel wat je wel en niet moet doen.

Het komt er op neer dat je minder en gezonder moet eten en meer moet bewegen! Lukt het je niet alleen, zoek hulp. Dit kan bij een gewichtsconsulente, of bij G&R. Want afvallen is ook een gedragsverandering, je wilt je doel behalen, en in dit geval is dat afvallen. Het belangrijkste is dat je kiest wat het beste bij je past, zodat je je er comfortabel bij voelt en beter je doel kunt behalen. Want als je te ver uit je comfortzone gaat, heb je kans op terugval!