Op het moment dat je aan het diëten slaat, is je calorie-inname een stuk lager dan normaal gesproken. Je lichaam is dit niet gewend en probeert je duidelijk te maken dat het wil dat je weer meer calorieën gaat innemen. Dit doet je lichaam door je als het ware waarschuwingssignalen te geven: honger! Nu zul je altijd wel wat honger krijgen wanneer je je voedingspatroon aanpast, maar bij een dieet is de honger extreem. Dit maakt het heel erg lastig om het dieet langdurig vol te houden. Je zult dus waarschijnlijk wel wat gewicht verliezen, maar op een gegeven moment is de honger zo opdringerig dat je niet anders kunt dan weer meer gaan eten.

Je stofwisseling daalt met een dieët

Je stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, is de manier en snelheid waarop je lichaam calorieën uit je voeding omzet in energie. Wanneer je stofwisseling hoger is verbrand je meer calorieën, wat een gunstig effect op je afvalpogingen heeft. Een hogere stofwisseling is dus gunstig. Een dieet verlaagt je stofwisseling echter, waardoor je minder gewicht verliezen zult dan je eigenlijk verwacht had toen je aan het dieet begon.
Wanneer je met een dieet bezig bent kan je lichaam het idee krijgen dat je jezelf aan het uithongeren bent. Je lichaam wil dit uiteraard voorkomen en gaat op allerlei manieren proberen om je in leven te houden door zoveel mogelijk energie (calorieën) te sparen. Omdat je spieren relatief meer calorieën verbranden dan vet is het voor je lichaam ongunstig om meer spier dan vet te hebben. Reden voor je lichaam om je spieren “op te eten”. Hierdoor is er aanvankelijk wel sprake van gewichtsverlies, afkomstig van de afname van de relatief zwaardere spieren. Omdat spieren echter ook nodig zijn voor calorie branding, is de kans groot dat je na een periode van gewichtsverlies juist weer aankomt omdat je lichaam minder calorieverbranders heeft
Je hebt calorieën nodig om je lichaam van energie te voorzien om de dag door te komen. Het is belangrijk dat je de goede calorieën neemt. De ene calorie is de andere niet. Hoe minder calorieën je lichaam echter binnenkrijgt, hoe minder energie het oplevert. Hierdoor kunnen ook alledaagse activiteiten je buitensporig vermoeid maken. Om calorieën te kunnen verbranden en dus af te vallen, heb je echter wel voldoende energie nodig om je activiteiten vol te houden.
Veel mensen die zich bezig houden met diëten maken op een gegeven moment kennis met het fenomeen “jojoën”, ook wel het jojo-effect genoemd. Bij het jojo-effect is er een patroon van afwisselend gewichtsverlies en gewichtstoename. Het gevolg van dit jojoën is dat de stofwisseling vertraagt, waardoor je steeds minder calorieën kunt innemen en dus steeds sneller aankomen zult.
Wat werkt wel?
Het veranderen van je leefstijl. Gezonder eten en meer bewegen. Wil je hier meer over weten? Neem dan eens een kijkje bij de gewichtsconsulent Twente