Bij veel vrouwen gaat de menopauze gepaard met gewichtstoename. Met het stijgen van de leeftijd neemt de energiebehoefte af. Vaak blijf je dezelfde hoeveelheden eten als voor  je in de overgang kwam. Het gevolg is gewichtstoename. Met name rondom je middel en je buik vind dan vetophoping plaats. Daarnaast kunnen de hormonale veranderingen tijdens de menopauze invloed hebben op het lichaamsgewicht.

Ook factoren die soms samen gaan met de menopauze, zoals slechter slapen, depressie en stress, worden genoemd als factoren die kunnen samenhangen met gewichtstoename tijdens de menopauze.

Veranderingen van gedrag tijdens de menopauze, zoals minder lichamelijke activiteit omdat de gewrichten pijn gaan doen, kunnen ook een oorzaak zijn van de gewichtstoename.

Door gezond te eten en voldoende bewegen kan de gewichtstoename beperkt worden.

Zorg er in ieder geval voor dat je 250 gram groente per dag neemt. Dat lijkt veel maar je hoeft dat niet in een maaltijd te eten. Eet bijvoorbeeld een salade als lunch. Of eet snackgroentes als tussendoortje.
Voordeel van veel groente eten:

Bron van kalium
In groenten en fruit vinden we heel wat kalium. Kalium verlaagt de bloeddruk en helpt ook de nieren om gifstoffen te lozen. Veel Nederlanders hebben een tekort aan dit belangrijke mineraal terwijl we juist een overschot hebben aan de tegenhanger natrium.

Vermindert ziekten
In groenten en fruit zitten duizenden stoffen die samenwerken om je immuunsysteem een boost te geven. Daarom is het ook goed om meerdere soorten groenten te combineren, zo wordt de heilzame werking nog meer versterkt.

Verlaagt de cholesterol
Plantaardige voedingsmiddelen zijn arm aan cholesterol. Maar plantaardige voedingsmiddelen doen nog meer: ze bevatten antioxidanten die de wanden van de aderen helen en daarmee de noodzaak om cholesterol te produceren vermindert.

Je valt ervan af
Als je granen vervangt door groenten, krijg je voor dezelfde nutriënten minder calorieën binnen. Voor velen is dit de sleutel tot een slank lichaam.

Doet je huid stralen
Alle bio-beschikbare nutriënten in groenten leveren samen een krachtige verjongende werking door de antioxidanten. Je hebt minder last van pukkels. Je huid krijgt er een frisse kleur door.

Bewegen in de overgang is goed. Bewegen is een belangrijke factor bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, osteoporose, borstkanker, darmkanker en depressie. Hoe meer je beweegt hoe beter. Je hoeft niet perse een abonnement op de sportschool te nemen als je dat niet wilt. Je kunt beweging ook op een andere manier inpassen. Neem elke keer de trap in plaats van de lift , pak de fiets in plaats van de auto. Bewegen in de buitenlucht is extra gezond. Maak een wandeling tijdens de lunch of ga ’s avond na de maaltijd een wandeling maken.