Wie is er tegenwoordig niet druk? Bijna iedereen volgens mij. Mensen die druk zijn ervaren steeds vaker stress. Stress kun je door verschillende dingen krijgen, bijvoorbeeld door slaapgebrek en drukte op het werk. Maar ook door angst of door de drukte met de kinderen. Vliegen van hot naar her en zorgen dat het ze aan niets ontbreekt. Dat doe je naast je werk en je huishouden. Niet niks dus. Daar komt bij dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de ander en die zal sneller stress ervaren terwijl de ander er nooit last van heeft.

Wel handig om dan een aantal tips te krijgen waar van je er in ieder geval een paar op moet volgen om te leren relaxen en minder stress te hebben.

Belonen

Beloon jezelf als je je taken die je moest doen hebt gedaan met iets dat je lekker vind. Bijvoorbeeld een lekker warm bad, relaxt een boek of tijdschrift lezen of een wandeling maken door de natuur. Verzin zelf iets waarbij je helemaal tot rust komt.

Slaap genoeg

Ieder mens zit anders in elkaar en daarom heeft de een maar 6 uur slaap nodig terwijl de ander 9 uur slaap nodig heeft. Probeer uit te vinden hoeveel uur jou het beste uit komt en probeer elke nacht zoveel uur te halen. Je zult je fitter voelen en beter kunnen werken. Als je moe bent kun je je taken minder goed uitvoeren en duurt het langer waardoor je tijd verliest.

Luister naar muziek

Luister naar relaxte yoga-muziek en ontspan je daarbij. Je zult je relaxt voelen en de stress gaat vanzelf weg. Neem hier elke dag minstens 10 minuten voor waarbij je lekker op de bank ligt met de muziek aan en je ogen dicht. Je kunt ondertussen ook een lekker wierookstokje aansteken. Heb je hier helemaal niets mee? Luister dan naar je favoriete muziek en geniet! Dat is ook relaxen!

Je glas half vol

Bekijk van alle dingen vooral de positieve kant. Is er iets ergs gebeurd? Denk dan aan een leuk ding dat ook is gebeurd of verheug je op iets dat nog gaat komen. Denk dat de negatieve kant wel meevalt en de positieve kant veel groter is.

Werk je actielijst af

Maak lijstjes van dingen die gedaan moeten worden. Zet hierop de belangrijkste dingen en voer die uit: Bijvoorbeeld boodschappen doen, fitnessen, werken, afwassen en kinderen van school ophalen. Niet te veel opschrijven, want dan raak je het overzicht kwijt.

Ruim op!

Ruim je bureau waar op je werkt op! Je kan makkelijker dingen vinden, meer neer leggen en beter werken. Sorteer je papieren zorgvuldig in lades, je pennen en potloden in een bakje en gooi onnodige troep weg. Of….. ruim thuis een lade of een kast(deel) op. Het opruimen en sorteren, en het weggooien van troep geeft een voldaan gevoel en zorgt voor rust.

Beweeg

Sport is goed voor je lichaam en geest. Heb je geen zin aan ‘echt’ sporten, beweeg elke dag wel minstens 30 minuten, dus ga eens lekker wandelen of fietsen. Ook zou je kunnen overwegen om op fitness kunnen gaan. Hierdoor word je lichaam fitter en voel je je beter, gezonder en daardoor relaxter. Maar om echt relaxt te worden kun je op Yoga gaan of Tai chi. Hier kun je verschillende sporten bekijken, wellicht doe je inspiratie op!