Tja, weer een hele dag lopen rennen en vliegen. Van afspraak naar afspraak, en ondertussen ook nog zo veel mogelijk mailtjes beantwoorden en telefoontjes plegen. Aan het eind van de dag kom je dan uitgeput thuis. Hoe makkelijk is het dan om in je joggingbroek op de bank te gaan liggen en een serie te kijken? Daar is natuurlijk niets mis mee, maar er zijn ook nog heel veel andere manieren om te ontspannen en de stress van een drukke werkdag achter je te laten.

Het is er belangrijk om aan het eind van je werkdag even gas terug te nemen. Het schijnt dat TV kijken één van de minst effectieve manieren is om aan het eind van de dag te ontspannen, dus misschien is die serie niet het beste idee? Daarom zal ik je een aantal andere suggesties aan de hand doen. Doe je voordeel ermee:-)

Als je ontspannen aan je avond wil beginnen zorg je ervoor dat je het laatste half  uur van de dag geen moeilijke dingen meer doet op je werk. Vervolgens plan je de volgende dag en/of ruim je je bureau op. Zorg dat je het laatste half uur geen mails wegwerkt, want dat dwingt je juist weer tot nadenken en dan neem je je werk misschien alsnog mee naar huis.

Als je naar je werk reist, gebruik je reistijd dan goed. Je reistijd is een perfect moment op de je werkdag bewust af te sluiten. Het maakt niet uit of je nou in de auto zit, het openbaar vervoer gebruikt of fietst. Verschillende manieren om dat te doen zijn bijvoorbeeld, naar je favoriete muziek luisteren, of bedenk wat voor leuks je vanavond gaat doen. Hieronder een aantal suggesties hiervoor.

  1. Ga lekker sporten om de stress van een werkdag uit je lichaam te halen. Vaak voel je de stress in je lichaam. Sta daarom tijdens je werkdag regelmatig even op loop rond en strek wat spieren. Ook als je thuiskomt is het heerlijk om nog even te bewegen. Je kunt misschien wat yoga doen, of een kort rondje hardlopen. Vaak is een half uurtje al meer dan genoeg.
  2. Blijf niet malen over de negatieve dingen op je werk. Vaak gebeurd dit wel. Maar je hebt een keuze, dus kies ervoor om je op positievere dingen te richten. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af waar je vandaag om gelachen hebt. Er is altijd wel iets te verzinnen, hoe klein ook.
  3. Wist je dat je neus ook invloed heeft op je humeur? Dus trakteer jezelf bijvoorbeeld eens op een mooie bos bloemen, of brand wat wierook zodra je thuiskomt. Zoals je misschien wel weet heeft lavendel heeft een kalmerend effect, maar eigenlijk werken alle geuren waar je blij van wordt. Kies dus een geur uit waar jij blij van wordt
  4. Als je niet naar je computer kijkt, dan kijk je wel naar een televisie of het schermpje van je smartphone. De hele dag kijken we naar beeldschermen. Met name de smartphone volgt je vaak tot in bed, en dat is niet goed voor je rust. Het licht houdt je letterlijk wakker, en vaak blijf je ook nog verbonden met het nieuws en andere prikkels. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je je smartphone vanaf 8 uur ‘s avonds niet meer gebruikt. Vind je dit lastig? Zorg er dan voor dat je minimaal een uur voordat je naar bed gaat niet meer naar je telefoon kijkt. En bouw het dan af met elke week door een kwartier eerder te stoppen. Net zo lang tot je op 8 uur ‘s avonds zit. Je zal merken dat je het heerlijk gaat vinden!
  5. Als je geen baan hebt waar je in een joggingbroek, een oude trui en dikke sokken kan rondlopen is het een heerlijk gevoel om aan het eind van de dag die schoenen uit te trappen en je in je favoriete joggingbroek te hijsen. Ook weer zo’n mooi ritueel om de werkdag bewust achter je te laten.
  6. De laatste tip is heel eenvoudig. Plan je vrije tijd in zoals je je werkdag ook plant. Hoe verleidelijk het ook is om gewoon op de bank te zitten en niks te doen, doe dat niet! Want als je dat doet is het ook voor je brein veel te makkelijk om weer over werk na te denken. Schrijf in je agenda wat je gaat doen die avond. Bijvoorbeeld; dat je kookt, de was doet, gaat sporten of in de tuin werkt. Want wat in je agenda staat, gebeurt namelijk ook. Je kunt natuurlijk ook andere dingen in je agenda zetten, visite van je vriendin, een lange wandeling met de hond, een boek lezen of een heerlijke ontspannende avond in bad. Jij weet wat het beste bij je past en je vindt vast een goede manier om na je werk snel te ontspannen en van elke avond te genieten.