Om een matige conditie te verbeteren, hoef je echt niet dagelijks intensief te sporten. Maak het jezelf niet te moeilijk en hou het bij een simpele, planmatige aanpak. Zeven stappen om je conditie op te bouwen.

1. Goede voornemens

‘Meer bewegen’ is één van die goede voornemens waar vaak weinig van terechtkomt. Een voornemen is niet genoeg. Neem het besluit om meer te gaan sporten en plan het in je agenda.

Bepaal waar en wat je wilt gaan doen: train je thuis, buiten of op een sportschool? Er zijn veel manieren om te trainen. Of ga je liever gewoon hardlopen, fietsen, dansen, steppen of roeien?

2. Zorg voor motivatie

Ga vooral iets doen wat je leuk vindt. Ben je van plan regelmatig in je eentje te trainen, vraag jezelf dan af of je genoeg discipline hebt om het vol te houden.

Heb je dat niet, regel een stok achter de deur in de vorm van afspraken met een sportmaatje, meld je aan bij een hardloopclubje, kijk wat sportscholen en fitnesscentra te bieden hebben of regel een personal trainer.

3. Regel materiaal en kennis

Zorg dat je jezelf van goede, motiverende spullen voorziet. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt goedkoop fitnessen in je eigen huis en dat eventueel met touwtjespringen combineren.

Met paaldansen werk je zowel aan conditie als aan kracht. Ga je hardlopen? Koop dan goede schoenen en begin verstandig. Lees eerst deze hardlooptips.

4. Langzaam opbouwen

Hou het leuk en voorkom blessures door je trainingsintensiteit langzaam op te bouwen. Vergeet de warming-up en stretchoefeningen niet!

5. Train op kracht en conditie

Dit is de basis van je conditieverbetering: wissel conditionele trainingen af met lichte krachttraining. Doe oefeningen van een half uur, drie tot vijf keer per week.

6. Voedingspatroon aanpassen

Het is mooi als je meer calorieën verbrandt en fitter wordt, maar een paar kilo afvallen lukt pas echt als je je voedingspatroon blijvend aanpast.

Veel winst is te behalen als je koolhydraatrijke witmeelproducten en suikerbommen schrapt, zoals koek, snackrepen, snoep en frisdrank. Ontbijt stevig met volkorenproducten en gebruik noten of fruit als tussendoortjes.

7. Regelmatig trainen

Alleen de aanhouder wint. Het begin is het moeilijkst. Haak niet af, na een paar weken voel je je beter. Je zult aan je lichaam niet direct resultaat zien, dat is normaal. Bedenk dat regelmatig trainen al een flinke gezondheidswinst oplevert.