Bewegen is gezond. Dat weten we allemaal. Maar hoeveel moet je nu precies bewegen? Wat is de norm? En maakt het nog uit of je jong of oud bent? Hieronder vind je meer informatie.

Norm voor volwassenen en ouderen

  • zit niet te vaak stil
  • beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief: ga bijvoorbeeld meerdere dagen per week wandelen of fietsen
  • doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen

Norm voor 4 -18 jarigen

  • zit niet te vaak stil
  • beweeg minstens 1 uur per dag matig intensief
  • doe minstens 3 keer per week activiteiten die je spieren- en botten versterken

Matig of intensief bewegen

Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag en ademhaling omhoog. De inspanning kost moeite maar je kunt er nog wel bij praten.

Voorbeelden matig intensief bewegen zijn:

  • badminton
  • fietsen
  • fitness
  • hond uitlaten
  • ramen lappen
  • rustig zwemmen
  • traplopen (langzaam)
  • paardrijden
  • roeien
  • volleybal
  • wandelen

Kom uit je luie stoel en beweeg! Je zult merken dat je je naderhand beter voelt. Je krijgt er energie van en een voldaan gevoel!